Wednesday, October 18, 2017

#HaniBelanjaBuku - Toasty

Aku selalu adakan sesi belanja buku setiap kali Fixi terbitkan novel terbaru (untuk novel BM saja buat masa ni) di Twitter aku @HaniAmy . Aku start buat dari awal tahun 2017 dan masih lagi buat sampai sekarang atas sebab seronok pulak buat orang happy dapat buku percuma.

Selalunya aku akan bagi sedikit gift untuk diselitkan dalam parcel hadiah buku tu. Pernah dulu aku bagi gula-gula ceri, keychain, fridge magnet, etc. Tapi dalam sesi yang lepas, aku ada buat bookmark ala trofi. Untuk round pertama, aku buat bentuk roti yang aku namakan sebagai Toasty.


Tiga buah novel untuk setiap tajuk (novel Langkah dan Parcel) dan aku dapat lima orang pemenang dan mereka agak bertuah sebab dapat 'trofi' tersebut.

Trofi belanja buku kali ni aku buat macam pemenang boleh kumpul buat collection la. Ada tujuh jenis kesemuanya (yang aku dah pun fikirkan macam mana rupa depa) dan aku guna sandwich sebagai pemula. Sebab tu pemenang haritu dapat roti comel ni. Next session, apa pulak tak tau.

So dalam entri ni, aku saja la nak tunjukkan cara untuk korang buat sendiri Toasty ni. Mana tau ada yang berminat?

Barang-barang yang perlu ada:

  • jarum + benang + gunting
  • pen lakar + tracing paper
  • kain felt biasa (coklat cair dan cream) 
  • kain felt - adhesive type (merah dan kuning) 
  • brads hitam 
  • gam UHU (jika perlu) 

Sebagai pemula, korang lukis la dulu bentuk yang korang nak. Tak payah nak lawa sangat, cukup ada rupa roti tu. Kalau korang tanya cara aku, aku lukis dulu kat kertas biasa, lepas tu trace balik guna tracing paper ikut setiap bahagian warna yang aku akan guna nanti. Contohnya, bahagian roti yang tengah saiznya kecil sedikit berbanding dengan bahagian luarnya. 

Lepas dah lukis, gunting setiap bahagian kertas tu dan mula lukis kat atas kain felt pulak. Jangan lupa gunting kain tu! Maka, jadilah macam ni... 

Lepas tu, susun jadi macam ni: 

Korang dah boleh start menjahit. Guna jenis jahitan sembat untuk satukan kedua-duanya.

Seterusnya, cucukkan pin kat position untuk letak mata kat muka roti tu. Pastikan lubang tu dapat muat kaki pin brads tu nanti. Bagi yang terer kendalikan pisau, boleh je guna pisau. Ikutlah mana yang korang selesa. Jangan rabak sampai berlubang besar sangat sudahlah. Lepas dah cucuk brads, jangan lupa untuk bengkokkan lebihan pin kat belakang kain.

Lepas dah kemas kedua-dua mata, boleh la satukan dua-dua bahagian tadi. Gunakan jahitan insang pari untuk kemaskan sekeliling roti.

Lepas dah siap tu, letak tepi dulu. Sekarang, kita concentrate kat kain felt yang ada adhesive tape kat belakang. Kalau korang tak jumpa kain ni, boleh je guna kain biasa, tapi jangan lupa sediakan gam UHU sekali!

Cuma guna dua warna: merah dan kuning. Merah untuk mulut, dan kuning untuk butter. Ini ikut kreativiti korang la nak bentuk macam mana pun. Aku buat roti ni tersenyum lebar, dan butter petak je. Lepas tu, tampal!

Comel ke idok? Happy toasting!

No comments:

This is Hani